Welkom en nieuws

20-02-2017
Vocale kerkmuziek in Bennekom
Vocale kerkmuziek in Bennekom

Welkom op de website van het Bennekoms Vocaal Ensemble. Op de site vindt u nieuws, informatie en achtergronden van het koor dat zich toelegt op het zingen van kerkmuziek uit de 16e tot en met de 19e eeuw.
foto: Gert Jan Koster, Bennekom

19-02-2017
VERRASSEND BENNEKOMS VOCAAL ENSEMBLE

Vijftien jaar Bennekoms Vocaal Ensemble. Feest. Avondmuziek. Een tocht vanaf het einde van de Middeleeuwen tot aan het begin van de Romantiek: dat is de beproefde en gewaardeerde formule van het BVE. Ook dit jaar weer een verrassend repertoire. Ondanks de sneeuwval en de gladheid van de wegen was de Oude of Sint Alexanderkerk goed bezet. De aanwezigen zaten vol verwachting klaar, met het mooie, verzorgde programmaboekje in handen.

 

Er werd geopend met een ‘Kyrie’ en een ‘Jubilate’. Palestrina en Di Lasso. De inzet van het eerste werk had wel wat krachtiger gekund, die roep om ontferming. Maar al heel gauw ontplooiden zich de stemmen voluit. Je merkt hoe het ensemble elk jaar groeit in kwaliteit. Daarna uit de baroktijd een cantate van Pachelbel over het lied: Was Gott tut, das ist wohlgetan. Een indrukwekkende compositie die indrukwekkend gezongen werd. Knap zoals koorleden en instrumentalisten geheel in balans waren in dit werk vol afwisselingen en variatievormen op het lied. Verrassend hoe een van de koorleden zich ontpopte als solist, de bas Harm Heusinkveld. Halverwege het concert stonden twee werken van J.S.Bach op het program. ‘Psallite Deo nostro’ op de muziek van een van de delen van Bachs Magnificat, werd nogal tam ingezet door de mannenstemmen en ook het tempo was wel wat traag. Was dat lofzang?

 

Dubbel en dwars goedgemaakt
Maar: wat hierop af te dingen was, werd dubbel en dwars goedgemaakt door een knap gezongen motet, ‘Der Gerechte kommt um’. De stemmen droegen elkaar in fraaie eenheid in dit sfeervolle, troostende werk, in een boeiende toewerking naar het slotaccoord. Werk van Naumann trok alle registers open en gaf aan solisten, koor en instrumentalisten volop de gelegenheid, veel moois te bieden. En dat deden ze! Sopraan Tenar van Kooten Niekerk en alt Mariska Wessel hebben prachtige stemmen. Zowel in solo-aria’s als in duetten blonken ze uit. Wat waren die duetten schitterend. De afwisseling met het koor dat goed in vorm was maakte het werk heel boeiend. Wat werd er gezongen!

 

Klinkklaar!
“Teach me, o Lord!’ is een versregel uit Psalm 119. Attwood, leerling van Mozart, heeft er iets bijzonders van gemaakt en het BVE heeft dat erg mooi laten horen. Sluitstuk was het Gloria in D van Vivaldi. De tekst van dit onderdeel van de liturgie is feestelijk en heel afwisselend op muziek gezet – stemming en sfeer – en vraagt erg veel van een koor. Niettemin is het door het BVE gewaagd en aangepakt. Wat een verrassende momenten! Klinkklaar! Dat gold voor de koorleden. Dat gold voor Tenar en Mariska. Dat gold ook voor de voortreffelijke instrumentalisten. Ze kregen allemaal hun ‘finest hour’ in dit werk. Zonder aan anderen voorbij te gaan: wat passen een altsolo en een cello prachtig bij elkaar in het ‘Domine Deus’! Maar dan ook de violen (I, II en alt), de hobo’s, de contrabas en het kistorgel, en daaraan toegevoegd de trompet! Leden van het BE en jullie enthousiaste, bezielende dirigent: van harte gelukgewenst met deze 15 jaar! Je hoort onverbrekelijk bij de Bennekomse inboedel!

tekst: Jan R.F.Heine

03-01-2017
BVE in benn.
BVE in benn.

'Benn.', Bennekoms eigen glossy, besteedde in het novembernummer van 2016 onder meer aandacht aan het aanstaande jubileum van het Bennekoms Vocaal Ensemble (BVE). Zo opent het artikel met een korte terugblik op 15 jaar BVE: 'In februari 2002 was het dirigent Gert Winkelhorst die het initiatief nam tot de oprichting van het Bennekoms Vocaal Ensemble, een koor met een repertoire van uitsluitend oude kerkmuziek. "En in al die jaren heeft hij nooit verzuimd. Nou ja, één keer heeft hij een vervanger geregeld, maar verder was hij er altijd".'

 

Lees het hele artikel en bekijk het in groot formaat.